Inteligencja emocjonalna, inaczej EQ (ang. emotional quotient, EQ; emotional intelligence, EI)
– kompetencje osobiste człowieka , inteligentne użycie emocji tak, aby służyła nam i innym oraz zapewniała optymalne działanie. Mówiliśmy już dwukrotnie o kompetencjach miękkich. Warto przybliżyć ten temat. O skuteczności i wynikach naszej pracy decydują również w dużej mierze, poza innymi umiejętnościami, nasze zdolności do radzenia sobie z emocjami, samoopanowanie, dopasowanie do sytuacji naszych reakcji emocjonalnych. Przypomnijmy sobie jak często emocje pozbawiają nas rozsądku, prawidłowej oceny sytuacji i psują relacje z innymi ludźmi. Bardzo często żałujemy potem zachowania w określony sposób lub braku zachowania w określony sposób.
Inteligencje emocjonalną definiują:
– rozumienie i wyrażanie własnych emocji,
– zrozumienie i nazywanie cudzych emocji,
– radzenie sobie z reakcjami emocjonalnymi,
– rozumienie i korzystanie z przekazu zawartego w emocjach,
– kontrola emocji i panowanie nad myślami,
– wykorzystanie emocji w kontaktach z innymi,
– motywowanie siebie do dbania o dobre samopoczucie,
– odporność na trudne sytuacje, konfrontacje z innymi.
O głównych składnikach EQ w następnych postach. Pamiętajcie, że na posiadanie dobrze rozwiniętych kompetencji miękkich pracodawcy zwracają coraz częściej uwagę. Warto będzie wiedzieć na co stawiać w odpowiedziach na pytania rekrutacyjne. O tym dowiecie sie wkrótce.
pozdrawiam
Marza’S