Nowe technologie w procesie rekrutacji i sprzedaży

  • Marza'S 
Nowe technologie w HR i marketingu

Nowe technologie na stałe zagościły w naszym życiu codziennym. Często nie zdajemy sobie nawet sprawy jak dużo z nich korzystamy, zarówno w pracy, jak i w czasie odpoczynku. W nowoczesnych narzędziach pokładane są duże nadzieje, jednak wciąż brak informacji i wiedzy o nowych rozwiązaniach często uniemożliwiają ich wdrożenie. Dziś posłuchajcie o technologiach używanych przez profesjona­listów branży HR i nie tylko. Czy w przyszłości sztuczna inteligencja zastąpi ludzkich rekruterów? Czy sprzedaż będzie odbywała się wyłącznie za pośrednictwem Internetu? Jak będzie wyglądała nasza praca za kolejne 10 lat? Miłego czytania.

Rodzaje technologii wykorzystywanych w HR i sprzedaży

Realia sprzedaży również uległy znaczącej przemianie za sprawą technologii. Obecność w sieci staje się obowiązkiem przedsię­biorcy, a konsumenci z roku na rok coraz częściej decydują się na robienie zakupów w Internecie. Kontakt z klientem za pośrednictwem sieci pozwala uzyskać dostęp do bardzo wielu informacji o nim i przygotować na ich podstawie spersona­lizowaną ofertę. Z drugiej jednak strony komunikacja w Internecie wygląda zgoła inaczej, niż rozmowa twarzą w twarz i sama w sobie wymaga dostosowania przekazu.

Systemy typu ATS (Applicant Tracking System) i CRM (Candidate Relationship Management) już od kilku lat pomagają profesjona­listom HR w ich pracy. Obecnie znaleźć można liczne narzędzia pomagające w tworzeniu treści (ogłoszeń, reklamowych, itd.), sprawnym zarządzaniu dokumentami, kontakcie z klientami i aplikantami. Wiele spośród zadań, które jeszcze kilka lat temu wymagały sprawnego zespołu, dzisiaj jest w stanie wykonać jedna, odpowiednio wykwalifi­kowana osoba.

Serwisy sprzedażowe, jak Allegro czy OLX, korzystają z systemów rekomendacji i poleceń, podobnych do tych, polecających seriale na Netflixie czy HBO GO, muzykę w Spotify itp. Zrozumienie działania takich algorytmów oraz odpowiednie dostosowanie (optymalizacja) oferty pozwalają dotrzeć do konsumentów i efektywnie rozwijać swój biznes.

Nowe technologie oparte na sztucznej inteligencji

Obecnie można znaleźć wiele narzędzi opartych na nowoczesnych technologiach, pomocnych zarówno dla rekruterów, jak i kandydatów, marketerów i nabywców. Połączenie technologii z zakresu sztucznej inteligencji – przetwarzania języka naturalnego, systemów ekspertowych, algorytmów uczenia maszynowego i deep learning, otwiera zupełnie nowe możliwości.

Odpowiedni program potrafi nie tylko szybko prze­analizować ogromne ilości danych, prawidłowo skon­figurowany jest w stanie samodzielnie podejmować pewne działania. Chatboty odpowie­dzialne za wsparcie techniczne, odpowiadające na pytania wielu klientów jednocześnie, w czasie rzeczywistym, nie są już wcale nowością. Niektóre firmy (np. PepsiCo, Ikea i L’Oréal), a nawet amerykańska armia używają podobnych rozwiązań do przeprowadzania pierwszych etapów rekrutacji. Gwarantują one szybsze, tańsze i skuteczniejszy przebieg całego procesu. Cechują się również brakiem uprzedzeń (ze względu na wiek, płeć, pochodzenie) i bez­stronnością. Przy podejmowaniu decyzji pod uwagę brane są wyłącznie czynniki merytoryczne takie jak wykształcenie i kompetencje kandydata, a nawet jego preferencje. W Polsce podobne technologie rozwija Grupa Pracuj.

Ogłoszenia w serwisie OLX również moderowane są z pomocą algorytmów opartych o uczenie maszynowe. Pozwalają one nie tylko zapobiegać publikacji niesto­sownych i niebez­piecznych treści, ale też utrudniają działania oszustów. Z czasem mogą nawet z dużą dokładnością przewidywać, jak duży sukces odniesie oferta – już na etapie jej planowania! Ponadto systemy te coraz częściej potrafią wyjaśnić przepro­wadzoną analizę krok po kroku i wskazać dane, na których oparte zostały wysnute wnioski. Przewaga konkurencyjna, jaką zapewnia wykorzystanie nowoczesnych technologii w biznesie, jest kolosalna.

Kolejna dekada technologii

Wbrew pozorom rozwój technologiczny wcale nie dąży do kompletnego wyparcia ludzkiego pracownika z tych gałęzi rynku. Sztuczna inteligencja już teraz zaczyna uczestniczyć w naszym życiu codziennym za sprawą chociażby smart asystentów w naszych telefonach. Maszyny obecnie nie tyle zastępują ludzi, co wyręczają ich w prostych i powtarzalnych, ,,mechanicznych’’ pracach. Samo­doskonalące się algorytmy sztucznej inteligencji dopiero powoli znajdują swoje miejsce w branży HR i marketingu, jednak wizja programów komputerowych samodzielnie zarządzających zespołami czy całymi firmami nadal pozostaje pieśnią przyszłości.

W rozpoczynającej się właśnie dekadzie biznes nadal będzie potrzebował ludzkich profesjonalistów, a najważniejsze decyzje ciągle będą podejmowane przez człowieka. Jednak nasza praca może zmienić się nie do poznania. Warto być na bieżąco z technologicznymi trendami, by nie dać się zaskoczyć zmianom, które, prędzej czy później, nadejdą.

Chcieli­byście w przyszłości przeczytać więcej wpisów o nowych technologiach? Nadążenie za wszystkimi nowinkami to niemałe wyzwanie. Aby być na bieżąco zapraszam na mojego bloga. Wypatrujcie również newslettera Marza’S, który już wkrótce!

Myślisz o zmianie pracy? Czujesz wypalenie zawodowe? Zapraszam do zapoznania się z moją ofertą.

powodzenia

Marza’S