Hey, dziś opowiem Wam o społecznościowych funkcjach LinkedIn i jak możemy je wykorzystać do budowania swojej osobistej marki. Profil zawodowy LinkedIn świetnie nadaje się do personal brandingu. Poprawnie przygotowany może służyć jako nasza wirtualna ,,wizytówka’’ nie tylko na samej platformie, ale w Sieci w ogóle. Temat jest dość obszerny, jeżeli chcielibyście dowiedzieć się więcej odsyłam Was do książki Sandry Long LinkedIn for personal branding. The ultimate guide. Tymczasem przejdźmy do konkretów. Miłego czytania!
Społecznościowe funkcje LinkedIn
Może się wydawać, że budowanie profilu zawodowego na LinkedIn kończy się w momencie założenia i uzupełnienia Twojego konta. Nic bardziej mylnego! Oczywiście, kompletny i aktualny profil jest podstawą, ale kiedy już go mamy, warto przyjrzeć się funkcjom społecznościowym portalu. W jednym z poprzednich wpisów wspominałam już o funkcji ,,Obserwuj’’. Dzisiaj rozwiniemy temat kontaktów i grup.
Do roku 2017 jeśli chcieliśmy nawiązać z kimś kontakt na LinkedIn, musieliśmy zaznaczyć skąd się znamy. Obecnie zrezygnowano z tego kroku, co zdecydowanie ułatwia sprawę. Rozwijanie swojej sieci kontaktów jest ważne nie tylko dla rekruterów i osób szukających pracy. Może się przydać również specjalistom od marketingu, sprzedawcom i przedsiębiorcom budującym swoją markę personalną. LinkedIn może też służyć jako platforma kontaktu z klientem.
Możemy również dołączyć do grup związanych z naszą działalnością. Pomagają one w rozwijaniu sieci kontaktów zawodowych, ale to nie jedyna ich zaleta. Dzięki treściom opublikowanym przez użytkowników, mogą być dobrym źródłem wiedzy. Zawsze możecie też poradzić się profesjonalistów, jeśli potrzebujecie pomocy w pracy.
Personal branding
Sandra Long określa personal branding jako aktywne zarządzanie swoim wizerunkiem i budowanie wartości marki w celu zwiększenia konkurencyjności na rynku pracy. Funkcje, jakie oferuje LinkedIn, oraz jego popularność, sprawiają, że nadaje się on idealnie do budowania własnego brandu. Wymaga to jednak zaplanowania, włożenia pracy w swój profil zawodowy, jego ciągłej aktualizacji i aktywności na portalu.
Najważniejsze jest, aby stworzony przez nas wizerunek był spójny i zawierał użyteczne informacje. Pamiętajcie, że każdy element profilu: zdjęcia, doświadczenie, umiejętności, a nawet nasze kontakty i grupy, są elementem budowanej marki i wpływają na naszą wiarygodność. Zastanówcie się jak chcecie być postrzegani i sprawdźcie, czy Wasz LinkedIn pasuje do tego wizerunku. Czy informacje (teksty, zdjęcia) są poprawne i dobrej jakości? Czy są aktualne? Kompletne? Może warto coś dodać, albo zmienić?
Uważajcie jednak dodając treści prywatne, niezwiązane z pracą. Pomimo wielu funkcji społecznościowych, LinkedIn jest jednak przede wszystkim portalem zawodowym. Pokazanie się ze swojej codziennej, ludzkiej strony może pomóc w budowaniu osobistej marki, ale może też przynieść odwrotny skutek. Najlepiej, aby wszystko, co publikujemy, było istotne z perspektywy naszej pracy.
Jak to połączyć?
Personal branding na LinkedIn można streścić w jednym zdaniu – Zadbaj, żeby każdy element Twojego profilu i wszystko, co publikujesz, było spójne z wizerunkiem, który chcesz wykreować. Wydaje się to oczywiste w odniesieniu do zdjęć, doświadczenia i podstawowych informacji kontaktowych. Jednak równie ważne są nasza sieć kontaktów, grupy, do których dołączyliśmy i to, co publikujemy.
Zacznijmy od tego jak nawiązywać kontakty na LinkedIn. Nie musimy już oznaczać skąd znamy osobę, którą chcemy dodać do naszej sieci kontaktów, nie znaczy to jednak, że możemy dodawać kogo popadnie. Jeśli użytkownicy będą często odrzucać zaproszenia albo nasze wiadomości zostaną zgłoszone jako spam, nasz profil może zostać zawieszony lub usunięty. Po pierwsze, pamiętaj o swoim wizerunku. Pomyśl, jaka sieć kontaktów będzie poparciem dla Twoich kompetencji, wykształcenia i doświadczenia zawodowego. Potwierdzenie Twoich umiejętności przez innych użytkowników ma ogromną wartość dając społeczny dowód Twoich kompetencji.
Po odnalezieniu swoich współpracowników, klientów i znajomych, możesz spróbować poszerzyć swoją sieć kontaktów o innych profesjonalistów ze swojej branży. Warto zajrzeć na czyjś profil zanim do kogoś napiszemy i nadać swojej wiadomości osobistego tonu. Udzielacie się w tej samej grupie? Może uczestniczyliście w tym samym wydarzeniu? Napisz, dlaczego chcesz nawiązać kontakt z danym użytkownikiem i dodaj coś od siebie. Bezosobowe, wysyłane masowo ,,ogłoszenia’’ nie robią dobrego wrażenia, zadbaj jednak, żeby Twoja wiadomość nie była zbyt długa. Jeśli użytkownik włączył taką możliwość, możesz rozważyć skorzystanie z funkcji ,,Obserwuj’’.
Warto również korzystać z możliwości publikowania wpisów na swoim blogu i w grupach, do których należymy. Pomaga to w budowaniu wiarygodności i wartości swojej marki i ułatwia nawiązywanie nowych kontaktów zawodowych. Możecie w nich również zawrzeć linki do Waszej strony internetowej, innych mediów społecznościowych albo materiałów promocyjnych. Zarówno publikowanie autorskich treści, jak i inne interakcje (komentarze, gratulacje) zwiększają szansę na to, że nasz profil LinkedIn pojawi się w wynikach wyszukiwania.
Marza’S TIPS
Na koniec krótkie podsumowanie/kilka porad:
– regularnie sprawdzaj jakość informacji na Twoim profilu. Czy są kompletne? Użyteczne? Istotne? Aktualne?,
– rozwijaj swoją sieć kontaktów,
– rób to z głową! Przeczytaj swoją wiadomość przed wysłaniem,
– dołącz do grup grup związanych z twoją działalnością. Nie tylko możesz znaleźć tam wartościowe kontakty, możesz się też wiele nauczyć!,
– obserwuj interesujące Cię tematy i profile,
– aktywnie korzystaj z portalu.
Im większa Twoja sieć kontaktów i im częściej coś publikujesz, komentujesz i udzielasz się na LinkedIn, tym większa szansa, że Twój profil pojawi się w wynikach wyszukiwania.
Jeśli potrzebujesz pomocy z odpowiednim przygotowaniem swojego profilu zawodowego LinkedIn, zapraszam do zapoznania się z moją ofertą. Jeśli masz inne pytania, śmiało napisz do mnie na Facebooku!
powodzenia
Marza’S