Merchandising – od ang. merchandise- towar. To sposoby wpływania na zachowania klientów poprzez wystrój pomieszczenia i sposób prezentacji towarów w celu zwiększenia sprzedaży,
zainteresowania odbiorców i zwiększenia subiektywnej wartości towaru w oczach klienta.
Dla zrealizowania celów merchandisingowych należy zapewnić odpowiednią dystrybucję produktów, dostępność na półce, przewagę nad konkurencją, widoczność, zamontować materiały reklamowe. Istotne są dodatkowe miejsca ekspozycyjne i UWAGA!- CENA- przy wszystkich produktach. Większość konsumentów nie widząc ceny, nie kupi produktu.
Merchandising działa poprzez informowanie w sposób atrakcyjny, zrozumiały i przekonujący o istnieniu i lokalizacji sklepu, oferowanym asortymencie towarów, nowościach, towarach godnych szczególnej uwagi, rozmieszczeniu stoisk.
Informacja jest różnicowana dla osób:
- które nie miały zamiaru wchodzić do sklepu, ale coś je ku temu skłoni,
- które weszły po określony produkt, ale może kupią coś jeszcze,
- które są stałymi klientami i warto zadbać, aby takimi zostały.
PRZYKŁAD: Atrakcyjna wystawa ma zachęcić do wejścia. Często zmienia się jej wygląd dbając o jej atrakcyjność, która ma przyciagnąć konsumenta. We wnętrzu przyjemny nastrój stwarzany aranżacją ekspozycji, kolorem, oświetleniem, tłem dźwiękowym, sympatyczny i gotów do pomocy personel oraz… pułapki. Dyskretnie narzucony kierunek ruchu, towary pierwszej potrzeby jak najdalej od wejścia (pieczywo) – to powoduje konieczność przejścia obok wielu stoisk. Towary łatwo dostępne, te przewidziane do szybkiej rotacji – umieszczone na wysokości oczu (ok. 160 cm), a przy kasie – produkty impulsowe, drobiazgi i słodycze – może w czasie oczekiwania w kolejce najdzie na nie ochota lub wymusi znudzone dziecko…
Produkty impulsowe – to takie, których zakupu konsument nie zaplanował- decyzję podejmuje ad hoc, dopiero na miejscu w sklepie. Najczęściej pod wpływem impulsu. Dlatego nie warto chodzić do sklepu głodnym- zakupisz wtedy niezaplanowane artykuły, które niekoniecznie były Ci potrzebne lub są pożądane.Do tego akcje promocyjne: lojalnościowe, kupony rabatowe, loterie, drobne upominki dla stałych klientów.
Techniki merchandisingowe stosują zarówno wielkie sieci handlowe, jak i mniejsze punkty sprzedaży.
Jeśli uznasz ten tekst za wartościowy z punktu widzenia Twojej pracy zalajkuj! A może uważasz, że przyda się komuś? Udostępnij!
pozdrawiam
Marza’s