VOL 03. Merchandising – czy wiesz, że…

  • Marza'S 

Merchandising cd.

 

Wracamy do cyklu merchandisingu, który jest core działalności przedstawiciela handlowego. Właściwe pozycjonowanie produktów, zajęcie odpowiedniej ilości miejsca, uzyskanie i utrzymanie przewagi nad konkurencją, to kluczowe kwestie dla każdej firmy. Dlaczego? Dlatego, że inwestycja w półkę zwraca się z nawiązką i ostatecznie to ona decyduje o ilości sprzedanych z niej produktów.  A udziały rynkowe są pochodną udziałów półkowych.  A czasem też odwrotnie- wtedy gdy masz na tyle siły przebicia, aby wywalczyć to w sklepie. Sprzedaż produktu potęgują umieszczone przy półce materiały reklamowe (pos). Najlepsze miejsca powinny należeć do produktów, które sprzedają się najlepiej. Również do nich powinna należeć największa ilość miejsca na półce. Najlepsze miejsca to tzw. gorące miejsca czyli punkty w sklepie gdzie odbywa się największy ruch. Na regałach to wysokość 120-160 cm. Produkty tej samej kategorii powinny stać obok siebie, a najlepsza ekspozycja to ekspozycja zblokowana jednej marki. Zadaniem przedstawiciela jest sprawić, aby klient w sklepie wziął z półki produkty, którymi się opiekuje. Celem zaś osób zarządzających sklepem by klient odwiedził jak największą część sklepu. Właściciele sieci handlowych na wszelkie sposoby starają się kierować ruchem klientów w sklepie. Jest to również najważniejsza rola procesu merchandisingu. To dlatego pieczywo umieszcza się na końcu sklepu. Czy wiedzieliście, że firmy posługują się okularami do śledzenia ruchów gałek ocznych konsumentów w celu monitorowania czasu zatrzymanego spojrzenia na poszczególnych segmentach półek? Najlepiej sprzedaje centralny punkt regału. Można go wyrazić kształtem rombu. Spójrzcie na zdjęcie w tym poście. Sprzedaje tylko szara część regału!!! Białe rogi to nieczynne punkty. Również najwyższe półki i półki i przy podłodze, o ile nie są na nich wyeksponowane produkty stricte dla dzieci też nie sprzedają!! Unikamy zatem takich miejsc, oddając je grzecznie konkurencji 😉

Powodzenia na sklepach! Pamiętajcie, że merchandising jest procesem. Nie wystarczy zrobić raz i zapomnieć 🙂 Trzeba okopać się na pozycji i jej stale pilnować do czego wszystkich zachęcam. Ta praca przekuje się na sukces!

 

pozdrawiam

Marza’s